دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 326-338 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکتری سنجش و اندازه‌گیری، استادیار دانشگاه شهید بهشتی. تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. دورنگار 88259418- 021 ، E-mail:Akbari76ir@yahoo.com
2- دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار دانشگاه شاهد
3- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
4- دکترای روانشناسی سلامت، دانشیار دانشگاه تبریز
5- ) دانشجوی دکترای روان‌شناسی دانشگاه تبریز
6- دکترای روانشناسی، دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
7- ) دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه خوارزمی
8- دکترای روانشناسی
چکیده:   (8226 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون پنج‌بعدی شخصیت انجام شد. روش: گروه نمونه 1040 نفری از دانشجوان دختر و پسر دانشگاه­های شهر تهران با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند‌مرحله­ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از هر آزمودنی خواسته شد به همراه آزمون پنج‌بعدی شخصیت (5DPT)، به یکی از هشت ابزار مقیاس سلامت روان دانشجویان ایرانی (ISMHS)، پرسشنامه سلامت روان (MHI)، نسخه 28 گویه‌ای پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)، نسخه 25 گویه‌ای فهرست نشانگان (SCL-25)، نسخه 10 گویه‌ای مقیاس پریشانی روان‌شناختی کسلر (KPDS)، نسخه 33 گویه­ای پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-33)، مقیاس خودگویی (STS) و پرسشنامه نااُمیدی بک (BHI) پاسخ دهد. برای تحلیل داده‌ها، از همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته­ ها: نسخه کوتاه ­شده 75 گویه‌ای از پنج مؤلفه­ اشباع­شده و دارای برازش مناسب با داده ­ها تشکیل شده بود. این مؤلفه­ها عبارت بودند از روان‌رنجورخویی، جذب، نظم و ترتیب، برون­گرایی و عدم حساسیت. ضرایب همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ مؤلفه­های این نسخه از 81/0 (برون­گرایی) تا 68/0 (عدم حساسیت) و ضرایب همبستگی گویه­ها با نمره کل مؤلفه ­ها نیز در حد قابل قبول بود. ضرایب روایی مؤلفه­ ها و تمامی ابزارهای همراه نیز مطابق با پیشینه پژوهش بود. نتیجه­ گیری: نسخه فارسی آزمون پنج‌بعدی شخصیت، برای استفاده در مجموعه ­های کلینیکی و پژوهشی، از ویژگی‌های مناسب روان­سنجی برخوردار است.      
متن کامل [PDF 377 kb]   (2345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۷