دوره 20، شماره 3 - ( پاييز 1393 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 264-275 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Doos Ali Vand H, Gharraee B, Asgharnejad Farid A, Rezvanifa S. Psychometric Properties of Short Form Persian Version of the Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep Scale . IJPCP. 2014; 20 (3) :264-275
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2235-fa.html
دوس علی ‌وند هدی، غرایی بنفشه، اصغرنژاد فرید علی‌اصغر، رضوانی‏فر شیرین. ویژگی‏های روان‌سنجی نسخه فارسی فرم کوتاه مقیاس باورها و نگرش‏های ناکارآمد خواب در دانشجویان . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1393; 20 (3) :264-275

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2235-fa.html


دکترای تخصصی روانشناسی بالينی، استاديار دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان - انستیتو روانپزشکی تهران ، E-mail: Gharraee.b@iums.ac.ir
چکیده:   (3225 مشاهده)

هدف: هدف مطالعه کنونی بررسی ویژگی‏های روانسنجی نسخه کوتاه مقیاس باورها و نگرش‏های ناکارآمد خواب در دانشجویان بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و محل اجرای پژوهش، دانشکده‏های دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. 400 دانشجو (234 زن؛ 166 مرد؛ با میانگین سنی 06/4±18/22) با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند. ابزارهای ارزیابی، مقیاس افسردگی- اضطراب- استرس (21-DASS)، مقیاس باورها و نگرش‏های ناکارآمد خواب (10-DBAS) و شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) بود. جهت تعیین پایایی مقیاس از روش آلفای کرونباخ و آزمون- بازآزمون استفاده شد. اعتبار سازه مقیاس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد. یافته‏ها: یافته‏های آماری نشان داد که DBAS-10 از همسانی درونی (آلفای کرونباخ= 84/0) و پایایی آزمون- بازآزمون (83/0r=) قابل قبولی برخوردار است. نمرات کلی DBAS-10 همبستگی معناداری با PSQI (45/0r=) و خرده‏مقیاس‏های افسردگی (25/0r=)، اضطراب (35/0r=) و استرسِ (25/0r=)  DASS-21داشت. تحلیل عاملی، دو زیر مقیاس معنادار را برای DBAS-10 شناسایی کرد.  نتیجه‌گیری: DBAS-10 از پایایی و اعتبار مطلوبی در جمعیت دانشجویی برخوردار است.

متن کامل [PDF 420 kb]   (1120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb