دوره 9، شماره 1 - ( تابستان 1382 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 46-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17031 مشاهده)

چکیده

هدف: هدف از نگارش نوشتار حاضر، گزارش مورد غیرمتعارفی از اختلال تجزیه‌ای به‌شکل رفتار چرخشی تکرارشونده همراه با افت عملکرد تحصیلی و روش‌های درمانی به‌کار برده‌شده بوده است.

روش: مورد گزارش شده دانشجوی مرد 22ساله‌ای است که از 10 سالگی رفتارهای چرخشی همراه با خیال‌پردازی داشته و به دلیل صرف وقت بسیار زیاد برای این رفتار دچار افت تحصیلی گردیده است. درمان بیمار با بهره‌گیری از روش‌های خودبازنگری، انجام آرامش عضلانی، انجام کارهای منحرف‌کننده ذهن و به‌کارگیری روش توقف فکر و تنبیه آغاز گردیده و با آموزش جرأت آموزی و برخی روش‌های رفتاری ادامه یافت.

یافته‌ها: پس از پایان برنامه درمان و بررسی پیگیری 8 ماه پس از آن رفتار چرخشی ازمیان رفته و رفتارهای میان‌فردی وی با دیگران بهبود چشمگیر یافته بود.

نتیجه: روش‌های شناختی- رفتاری می‌توانند در کاهش علایم و بهبودی اختلال تجزیه‌ای مؤثر باشند.


متن کامل [PDF 162 kb]   (3926 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/8/2 | انتشار: 1382/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.