دوره 7، شماره 1 و 2 - ( تابستان و پاييز 1380 )                   جلد 7 شماره 1 و 2 صفحات 92-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (8787 مشاهده)
هدف: در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که‏ ابتدایی‏ترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعالیتهای بازتابی آغاز گردیده، با رشد و تکامل دستگاه‏ اعصاب مرکزی پیچیده‏تر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط می‏شود، بررسی وضعیت حرکتی کودک،ما را از شیوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش: در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانش‏آموزان پسر دارای‏ نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانش‏آموزان عادی پسر پایه‏های سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک‏ آزمون هوشی ریون کودکان، آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن- اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. داده‏های پژوهش به کمک ضریب همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانش‏آموزان عادی بهتر از دانش‏آموزان دارای‏ مشکلات یادگیری در ریاضیات است. همچنین مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی حرکتی، سرعت حرکتی و تعادل ایستای دانش‏آموزان عادی بهتر از مهارتهای یاد شده در دانش‏آموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات بوده است
متن کامل [PDF 3263 kb]   (2845 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1392/4/23 | انتشار: 1380/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.