دوره 7، شماره 1 و 2 - ( تابستان و پاييز 1380 )                   جلد 7 شماره 1 و 2 صفحات 76-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- تهران،صندوق پستی 943/17185
2- تهران،میدان امام حسین،مقابل بانک تجارت،ساختمان پزشکان،پلاک 13
3- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
5- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران
چکیده:   (7323 مشاهده)
هدف: برای از میان برداشتن مشکلات یادگیری آیات قرآن کریم با توجه به اینکه رمزبندی این اطلاعات (آیه‏ها) در چرخهء واج‏شناختی و بازیابی آنها به وسیله راه‏اندازی در حافظه ضمنی صورت می‏گیرد، با استفاده از بهینه‏سازی ابزار یادگیری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گردیده است. روش: طی یک بررسی آزمایشی 120 دانش‏آموز پسر، دردو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنیهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبیرستان مشغول تحصیل بوده‏اند. آزمودنیهای گروه آزمایش به شیوه یادگیری نوین و آزمودنیهای گروه گواه به‏ شیوه سنتی 21 آیه برگزیده شده را فرا گرفته و حفظ کرده‏اند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ویک آزمون شفاهی میزان یادآوری‏ آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. پس از اجرای نخستین آزمون کتبی دانش‏آموزان بر حسب میزان پاسخهای صحیح در سه گروه ضعیف، متوسط و قوی قرار گرفتند. نتیجه: نتایج آزمون کتبی اول و دوم به وسیله آزمون مجذور خی تفاوت معنی‏ داری در دو گروه نشان داد. همچنین نتیجه به دست آمده به وسیله آزمون رگرسیون لجستیک چند جمله‏ای در آزمون کتبی اول‏ و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اولیه ضعیف باشد و با روش جدید مورد آموزش قرار بگیرد، به‏ ترتیب 88 و 67 برابر بیشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببیند
متن کامل [PDF 3872 kb]   (2151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1392/4/23 | پذیرش: 1392/4/23 | انتشار: 1392/4/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.