1- تهران،صندوق پستی 943/17185
2- تهران،میدان امام حسین،مقابل بانک تجارت،ساختمان پزشکان،پلاک 13
3- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
5- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران
چکیده: (7323 مشاهده)
هدف: برای از میان برداشتن مشکلات یادگیری آیات قرآن کریم با توجه به اینکه رمزبندی این اطلاعات (آیهها) در چرخهء واجشناختی و بازیابی آنها به وسیله راهاندازی در حافظه ضمنی صورت میگیرد، با استفاده از بهینهسازی ابزار یادگیری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گردیده است. روش: طی یک بررسی آزمایشی 120 دانشآموز پسر، دردو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنیهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبیرستان مشغول تحصیل بودهاند. آزمودنیهای گروه آزمایش به شیوه یادگیری نوین و آزمودنیهای گروه گواه به شیوه سنتی 21 آیه برگزیده شده را فرا گرفته و حفظ کردهاند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ویک آزمون شفاهی میزان یادآوری آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. پس از اجرای نخستین آزمون کتبی دانشآموزان بر حسب میزان پاسخهای صحیح در سه گروه ضعیف، متوسط و قوی قرار گرفتند. نتیجه: نتایج آزمون کتبی اول و دوم به وسیله آزمون مجذور خی تفاوت معنی داری در دو گروه نشان داد. همچنین نتیجه به دست آمده به وسیله آزمون رگرسیون لجستیک چند جملهای در آزمون کتبی اول و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اولیه ضعیف باشد و با روش جدید مورد آموزش قرار بگیرد، به ترتیب 88 و 67 برابر بیشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببیند
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1392/4/23 | پذیرش: 1392/4/23 | انتشار: 1392/4/23