دوره 18، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 201-195 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimian Boogar I, Habibi M. Sensitivity, Specificity and Cutoff Point of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised in Diagnosis of Learning Disorders. IJPCP 2012; 18 (3) :195-201
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1890-fa.html
رحیمیان بوگر اسحق، حبیبی مجتبی. حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1391; 18 (3) :195-201

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1890-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان. ، eshaghrahimian@yahoo.com
2- پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (9789 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان (WISC-R) در تشخیص اختلال­های یادگیری بود. روش: در یک طرح توصیفی- مقطعی با نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از پایه­های سوم تا پنجم دبستان­های استان سمنان، 45 دانش­آموز مبتلا به اختلال­های یادگیری و 45 دانش­آموز سالم به پرسش­نامه­های داده­های جمعیت­شناختی، WISC-R و فهرست تشخیصی اختلال­های یادگیری بر پایه DSM-IV-TR پاسخ دادند. داده­ها با کاربرد منحنی ROC تحلیل شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد نمره کل 89 با حساسیت 1/71 درصد و ویژگی 6/95 می­تواند دو گروه مبتلا و سالم را در 1/94 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). در دو بخش کلامی و غیرکلامی نیز به­ترتیب نمره 44 با حساسیت 4/84 درصد و ویژگی 7/86 درصد و نمره 44 با حساسیت 4/44 درصد و ویژگی 3/93 درصد می­تواند دو گروه را به­ترتیب در 4/86 درصد و 87 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). نتیجه­گیری: مقیاس WISC-R با نقاط برش مشخص، دارای قابلیت به‌کارگیری در تشخیص کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری است.

متن کامل [PDF 196 kb]   (4835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1392/1/7 | پذیرش: 1392/1/17 | انتشار: 1392/1/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb