دوره 6، شماره 1 - ( تابستان 1379 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 60-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haydari Pahlavian A, Farzad Seear K, Eqbalian M. The effect of psycho-social and educational factors on school performance among shahed students. IJPCP. 2000; 6 (1) :60-68
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1829-fa.html
حیدری پهلویان احمد، فرزادسیر کامران، اقبالیان معصومه. بررسی عوامل روانی،اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصیلی‏ دانش‏آموزان شاهد استان همدان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1379; 6 (1) :60-68

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1829-fa.html


کارشناس ارشد بالینی عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (4757 مشاهده)

هدف: افت تحصیلی زود هنگام و پیامدهای رفتاری- اجتماعی ناشی از آن یکی از مشکلات مهم دانش‏آموزان،به‏ ویژه در مقطع راهنمایی است. در این بررسی عوامل روانی- اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان‏ شاهد در مقطع راهنمایی استان همدان شد. روش: 889 نفر دانش‏آموز شاهد و نیز 151 دانش‏آموز غیر شاهد مدارس شاهد با استفاده از روش پیمایشی و با به کارگیری مقیاس سنجش عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه محقق ساخته‏ سنجش نگرش به عوامل آموزشی و مقیاس سنجش افسردگی کودکان (CDS) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‏های پژوهش به‏ کمک تحلیل رگرسیون چند متغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‏ها: نشان دادند که از میان متغیرهای مرتبط با فرضیه‏های پژوهش، عواملی چون بعد خانوار، میزان عزت نفس و افسردگی دانش‏آموزان، میزان رضایتمندی از مادر و طول‏ مدت غیبت پدر می‏توانند تغییرات واریانس نمرات معدل تحصیلی دانش‏آموزان را تبیین نمایند.

متن کامل [PDF 5076 kb]   (1562 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۱

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb