دوره 6، شماره 1 - ( تابستان 1379 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 35-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


،عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (8475 مشاهده)

هدف: در این پژوهش 49 مورد از ترسهای مرضی کودکان و نوجونان در 7 گروه: مدرسه هراسی، گذر هراسی و ازدحام، ترس از حیوانات، ترس از فضاهای بسته، ترس از پزشک و وابسته‏های پزشگی، ترس از پدیدها، ترس از موقعیتهای اجتماعی و ترس از امتحانات مورد بررسی قرار گرفتند. روش: آزمودنیهای پژوهش را 240 نفر (120 دختر و 120 پسر)21-14 ساله تشکیل داده‏اند که از میان دانش‏آموزان دبیرستانی و پیش‏دانشگاهی با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای- تصادفی برگزیده شده‏اند و داده‏ها به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون آماری t تحلیل گردید. یافته‏ها: یافته‏های‏ پژوهش نشان داد که ترس از موقعیت‏های اجتماعی بیشترین نمرات را در میان سایر مقوله‏های ترس به خود اختصاص‏ می‏دهد. پس از آن ترس از حیوانات، ترس از پزشک و وابسته‏های آن، مدرسه هراسی، گذر هراسی و ترس از پدیده‏ها به‏ ترتیب اهمیت قرار دارند. نمرات دختران دانش‏آموز هم از نظر تعداد موارد ترس و هم از نظر شدت ترس بیشتر از پسرها بود.

متن کامل [PDF 4225 kb]   (2685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/11/1 | انتشار: 1379/5/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.