دوره 4، شماره 4 - ( بهار 1378 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari Pahlavian A, Mahjob H, Zarrabian M. The Relationship Between Intenud and External Locus of Control, Depression and EdUCDJional Performance Among Hamedan Medical School Students. IJPCP 1999; 4 (4) :23-32
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1754-fa.html
حیدری پهلویان احمد، محبوب حسین، ضرابیان محمد کاظم. رابطه منبع کنترل درونی- بیرونی با افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان‏ دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1378; 4 (4) :23-32

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1754-fa.html


1- عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- مرکز آموزشی-درمانی سینا
چکیده:   (16164 مشاهده)

386 نفر از دانشجویان(181 زن، 205 مرد) که به شیوه نمونه‏گیری تصادفی ساده اتنخاب شده بودند ضمن پاسخ به‏ پرسشنامه مشخصات جمعیت‏شناختی، مقیاس‏های سنجش منبع کنترل درونی- بیرونی راتر و نیز افسردگی بک را تکمیل‏ نمودند. تحلیل داده‏های پژوهش به کمک آزمون t ، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی نشان داد که 28% از دانشجویان، گرایش به منبع کنترل بیرونی و 72% گرایش به منبع کنترل درونی دارند. میانگین نمره‏های منبع کنترل درونی- بیرونی و نیز میزان افسردگی در دو جنس تفاوت معنی‏درای را نشان نداد. دانشجویان متأهل بیش از افراد مجرد گرایش به منبع کنترل‏ درونی داشته‏ان دو میزان افسردگی آنها کمتر از دانشجویان مجرد بود. افراد با منبع کنترل درونی بیش از افراد دارای منبع کنترل‏ بیرونی به رشته تحصیلی خود علاقمند بوده‏اند. اما تفاوت معنی‏داری در میانگین معدل درسی دانشجویان علاقمند و بی‏علاقه به رشته تحصیلی خود دیده نشد. وجود افکار خودکشی و ناامیدی نسبت به آینده در دانشجویانی که گرایش به منبع‏ کنترل بیرونی داشتند در سطح معنی­داری بیشتر از دانشجویان دارای منبع کنترل درونی بوده است. همچنین گرایش به منبع‏ کنترل درونی و میزان افسردگی دانشجویان همبستگی معنی‏دار منفی نشان داد. افت شدید عملکرد تحصیلی در دانشجویانی‏ که منبع کنترل بیرونی داشته‏اند در مقایسه با کسانی که گرایش به منبع کنترل درونی داشته‏اند، بیشتربوده است. آزمون ضریب‏ همبستگی پیرسون رابطه خطی معنی‏دار بین افزایش معدل درسی و گرایش به منبع کنترل درونی نشان نداد.

متن کامل [PDF 5081 kb]   (6563 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/9/28 | انتشار: 1378/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb