دوره 2، شماره 3 - ( زمستان 1374 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 19-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (10715 مشاهده)
هدف از اجرای این بررسی استفاده از تحلیل رگرسیون در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی کودک براساس هوش، تحصیلات، شغل پدر و تعیین اعتبار آزمون هوشی ریون به عنوان یک ابزار تشخیصی و گزینشی بود. علیرغم اینکه محتوای سؤالات آزمون ریون شباهت زیادی با محتوای درسهای دبستان ندارد، پژوهشها نشان داده است که میانه ضرایب همبستگی بدست آمده بین نمرات هوش و پیشرفت تحصیلی برابر با 50/0 می‌باشد. در این بررسی 6 گروه 20 نفری از دانش‌آموزان شهری وروستایی از کلاسهای اول،‌دوم و سوم دوره راهنمایی به تصادف انتخاب و آزمون هوشی ریون بین آنها اجرا گردید. اطلاعات مربوط به معدل، شغل و تحصیلات پدر نیز گردآوری گردید. نتایج نشان داد که همبستگی‌های معنی‌داری بین متغیرهای هوش، معدل و تحصیلات پدر وجود دارد. رابطه معنی‌داری بین هوش کودک و شغل پدر بدست نیامد. تحلیل رگرسیون نشان داد که در بنی متغیرهای یاد شده، هوش بهترین پیش بینی کننده معدل در دوره راهنمایی می‌باشد و افزودن متغیر تحصیلات پدر به معادله پیش‌بینی ، قدرت پیش‌بینی را به میزان معنی‌داری بالا نمی‌برد. با استفاده از تحلیل رگرسیون، جدول انتظارات تهیه گردید. براساس این جدول می‌توان از روی هوش دانش آموز پیش بینی کرد که چقدر احتمال دارد معدل او کمتر از 15 یا هر نمره دیگری گردد.
متن کامل [PDF 3426 kb]   (3176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/9/20 | انتشار: 1374/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.