دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1386 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 165-158 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: masesmaeily@yahoo.com
چکیده:   (13394 مشاهده)
 

چکیده

هدف: در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی بر افزایش سلامت روان بررسی شده است.

روش: در این پژوهش با طرحی آزمایشی، نخست 30 نفر از مراجعان زن و مرد 25-20 ساله مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره‌، انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون با آزمون‌های هوش هیجانی 133 ماده‌ای بار- آن و پرسش‌نامه SCL-90-R  بر روی هر دو گروه، گروه آزمایش در 12 جلسه‌ دو ساعته آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی، هر هفته یک‌بار شرکت نمود. سپس برای هر دو گروه پس‌آزمون انجام شد.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس و واریانس چند متغیره یک طرفه نشان داد که آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی در افزایش سلامت روان، به‌طور معنی داری (001/0p< ) مؤثر بوده و علایم بیماری را در مؤلفه‌های سلامت روان کاهش داده است.

نتیجه‌گیری: آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی سبب ارتقای سلامت روانی می‌شود، به‌طوری‌که فرد نمره بهتری در گزارش‌های شخصی از موقعیت درونی و احساس توانایی مقابله با مشکلات به‌دست می‌آورد.

 

 

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سلامت روانی، آموزش
متن کامل [PDF 215 kb]   (7602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/6/3 | انتشار: 1386/5/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.