دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1391 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 60-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان ، a.abedi44@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (13295 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی فرم کودکان آزمون عصب‌روان‌شناختی نپسی روی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بود. روش: جامعه آماری پژوهش توصیفی حاضر، تمامی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بودند. 400 کودک به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. فرم کودکان آزمون عصب­روان­شناختی نپسی به­کار رفت و داده­ها به روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) برای تعیین روایی و پایایی، و تحلیل عاملی تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل عاملی پنج عامل کارکردهای اجرایی/ توجه، زبان، کارکردهای حسی- حرکتی، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری را به­دست داد که در کل 13/51 درصد واریانس را تبیین کردند. ضریب پایایی بازآزمایی پنج عامل به­ترتیب بالا 64/0، 71/0، 78/0، 67/0 و 85/0 به­دست آمد. نتیجه‌گیری: آزمون نپسی می­تواند ابزاری روا و پایا برای تشخیص زودهنگام نارسایی­های عصب­روان‌شناختی کودکان 4-3ساله باشد.

واژه‌های کلیدی: هنجاریابی، آزمون نپسی، کودکان، ایران
متن کامل [PDF 312 kb]   (8467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/4/25 | انتشار: 1391/4/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.