هدف: پیرو تصویب اهداف و ضوابط برنامه چهارساله دستیاری روانپزشکی، آموزش روانپزشکی جامعهنگر بهعنوان یکی از دورههای اصلی دستیاری روانپزشکی درآمده است. از آنجا که آگاهی از برنامههای آموزش روانپزشکی جامعهنگر در کشورهای دیگر میتواند به برنامهریزی بهتر آموزش این دوره در کشور ما کمک کند، مرور حاضر با هدف بررسی برنامههای این دوره آموزشی برای دستیاران روانپزشکی در کشورهای مختلف انجام شد. روش: برای بررسی برنامههای موجود، جستجوی مفصلی در بانکهای اطلاعاتی با استفاده از کلید واژههای مرتبط مانند residency و community و psychiatry انجام شد. همچنین برنامه های دستیاری روانپزشکی دانشگاههای کشورهای مختلف بررسی شد. یافتهها و نتیجهگیری: در مجموع به نظر میرسد آموزش عملی برنامههای روانپزشکی جامعهنگر بسیار متنوع است، چه در نوع آموزشهای عملی، چه در مدت و زمان ارائه آن؛ و این تنوع تا حد زیادی وابسته است به نیازها و نیز خدمات جامعهنگر موجود در هر دانشگاه و کشور. با این حال و به رغم تفاوتها، اشتراکاتی هم در اغلب برنامهها وجود دارد، از جمله اینکه در اکثر برنامهها دروس نظری مدونی نیز برنامهریزی شده، دستیاران در ارائه خدمات مبتنی بر جامعه (مانند خدمات مراکز سلامت روان جامعهنگر و ویزیت در منزل) مشارکت فعال دارند، و ارائه خدمات به صورت تیمی با همکاری دیگر کارکنان بهداشتی و درمانی یک اصل است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |