دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1385 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 365-370 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani F, Seyed-fatemi N, Baradaran-rezaee M, Sedaghat K, Fathiazar S. The Relationship of Parenting Style and the Extent of Problem Behaviors in Students. IJPCP. 2007; 12 (4) :365-370
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-125-fa.html
رحمانی فرناز، سیدفاطمی نعیمه، برادران رضایی مهین، صداقت کامران، فتحی آذر اسکندر. ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان مشکلات رفتاری دانش‌آموزان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1385; 12 (4) :365-370

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-125-fa.html


، E-mail: f-rahmani@hotmail.com
چکیده:   (9003 مشاهده)

چکیده

هدف: به علت اهمیت تأثیر شیوه تربیتی والدین بر رفتار نوجوانان، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان شیوه تربیتی والدین و مشکلات رفتاری دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شده است.

روش: پژوهش حاضر یک بررسی مقطعی است و در آن 360 (224 دختر، 136 پسر) نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و به‌کمک پرسش‌نامه­ شیوه تربیتی والدین و مقیاس مشکلات رفتاری بررسی شدند. تحلیل داده­ها به کمک روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک‌طرفه و LSD انجام شد.

یافته­ها: بیشترین درصد دانش­آموزان نوجوان، شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند و نیز بیشتر آنها مشکلات رفتاری در حد متوسط داشتند (به ترتیب 7/39% و 2/39%). ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با مشکلات رفتاری دیده شد (05/0p<).

نتیجه­گیری­: شیوه‌های تربیتی والدین بر چگونگی مشکلات رفتاری نوجوانان تأثیر می‌گذارند.

 

متن کامل [PDF 207 kb]   (2664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل |
دریافت: ۱۳۸۶/۲/۳۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb