دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 412-419 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadollahpour A, Fata L, Gharraee B. Metacognitive Anxiety and Immediate and Delayed Judgment of Learning: Discovering the Underlying Mechanisms of Anxiety in Wells’ Theory. IJPCP. 2011; 16 (4) :412-419
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1206-fa.html
اسداله‌پور امین، فتی لادن، غرایی بنفشه. اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته: در جستجوی ساز وکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1389; 16 (4) :412-419

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1206-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالينی، انستيتو روانپزشکی تهران مرکز تحقیقات بهداشت روان ، Amin.psychologist@gmail.com
چکیده:   (9597 مشاهده)

هدف: هدف اساسی این پژوهش، کشف سازوکار‌های زیرساز اضطراب در نظریه ولز می‌‌باشد. این کار از راه بررسی رابطه انواع فراشناخت در نظریه نلسون و نارنس با اضطراب فراشناختی در نظریه ولز امکان‌‌پذیر است. از این رو، در گام نخست این پژوهش، رابطه بین اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته که از انواع سازوکار‌های نظارتی فراشناختی است، بررسی می‌شود. روش: جامعه این پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران می­باشند که از بین آن‌‌ها 290 نفر دانشجو (146 مرد و 144 زن) به‌صورت داوطلب و  در دسترس، با استفاده از آزمون قضاوت یادگیری و پرسش‌نامه افکار اضطرابی ارزیابی شدند. برای تحلیل داده‌‌ها از همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته با نمره کلی اضطراب فراشناختی و تمامی زیرمقیاس‌‌های آن، همبستگی مثبت معنادار از 15/0 تا 21/0 دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که زیرمقیاس نگرانی اجتماعی می‌‌تواند به ترتیب 4/4% و 9/3% از واریانس قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته را تبیین کند. با این حال این همبستگی‌‌ها ضعیف و درصد تبیین‌شده نیز بسیار کم است. نتیجه‌‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که قضاوت یادگیری، آن مکانیزم معیوبی که ولز در نظریه خود بدان اشاره می‌‌کند نیست و احتمالاً انواع دیگر فراشناخت در این زمینه سهیم هستند.  

متن کامل [PDF 196 kb]   (2977 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۴/۱۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb