هدف: معنویت مورد توجه روزافزون پژوهشهای روانپزشکی است و بسیاری از دانشگاههای دنیا به آموزش مفاهیم مرتبط با آن اقدام میکنند. در ایران نیز علیرغم تلاشهای صورتگرفته برای رفع کاستیهای موجود در این مورد، هنوز تصویر روشنی از اینکه دستیاران پزشکی چه مطالبی درباره معنویت را مطالعه میکنند، وجود ندارد. هدف مطالعه حاضر پاسخ به این سؤال در رشته روانپزشکی است. روش: در این مطالعه، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی، منابع آموزش دستیاری روانپزشکی تحلیل شدند. منابع مورد اشاره عبارت بودند از کتب منبع آزمون دانشنامه تخصصی رشته روانپزشکی در سال 1393، مقالات مجلات ایرانی مورد استفاده در آموزش در 10 سال گذشته و مجلات خارجی مورد استفاده در 20 سال گذشته. یافتهها: در مجموع، در متن کتب منبع، 153 بند و 9 جدول، و در مجلات 37 مقاله درباره معنویت و مطالب مرتبط با آن وجود داشت. در تحلیل کیفی متون، یافتهها در 5 گروه و 20 زیرگروه دستهبندی شدند که گروهها عبارت بودند از نگاه بنیادین به معنویت، نیاز به معنویت در سختیها، معنویت در درمان، معنویت به عنوان میانجی و معنویت منفی. نتیجهگیری: در حجم نسبتاً زیادی از منابع آزمون دانشنامه تخصصی رشته روانپزشکی در ایران به موضوع معنویت در روانپزشکی پرداخته شده است که نشان از اهمیت آن دارد. ولی اولاً این حجم نسبت به حجم کلی منابع بسیار اندک است و بهعلاوه، بهدلیل پراکندگی و پنهان بودن آنها در لابهلای سایر مطالب یادگیری، آموزش و کاربردی کردن آنها با مشکل مواجه خواهد بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |