هدف: هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند بررسیهای 20 سال اخیر ایران در زمینه آگاهی، نگرش و رضایتمندی کارکنان و جمعیت عمومی از برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در PHC بود. روش: بانک دادههای داخلی و خارجی به روش جستوجوی الکترونیک بررسی شد. همچنین با روشهای جستوجوی دستی، جستوجو بر پایه فهرست منابع و تماسهای شخصی پژوهشهای انجامشده در این زمینه گردآوری و بررسی شد. با بررسی متن کامل پژوهشهای انتخابشده، 11 پژوهش مربوط به آگاهی و نگرش و یک پژوهش مربوط به رضایتمندی وارد بررسی حاضر شدند. یافتهها: نمونه مورد بررسی در بیشتر این پژوهشها بهورز یا جمعیت عمومی بود و درباره دیگر گروهها بررسی کمی انجام شده است. بیشتر بررسیهای انجامشده نشانگر بالاتر از حد متوسط بودن آگاهی گروههای مورد بررسی بود. یافتههای تنها پژوهش مربوط به رضایتمندی نیز بهترتیب بیانگر رضایت نسبی، رضایت زیاد و رضایت کم جمعیت عمومی از شیوه برخورد و ارایه خدمات، صرفه زمانی و اقتصادی و پیامدهای درمانی بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد آگاهی و نگرش کارکنان و جمعیت عمومی در بیشتر موارد در حد متوسط یا بالاتر است، که این موضوع میتواند متأثر از اجرای برنامه ادغام باشد. اگرچه برای بررسی دقیقتر این موضوع لازم است پژوهشهای تجربی مرتبط بهصورت جداگانه انجام شوند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |