XML English Abstract Print


1- کاندیدای دکترای روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکترای روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.
4- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، lavasani.f@gmail.com
چکیده:   (145 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری اجتماعی در نوجوانان ایرانی انجام شد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که در قالب دو مطالعه جداگانه انجام شد. نمونه مطالعه اول شامل  604 نفر از دانش آموزان  اسلام شهر (سال تحصیلی 1398-1399) بودند که به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه دوم 44 نفر از نوجوانان مراجعه کننده به درمانگاه انستیتو روان­پزشکی تهران بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری نوجوانان و پرسش­نامه توانایی­ها و مشکلات بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش­ تحلیل عاملی تاییدی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل از ساختار یک عاملی و دو عاملی حمایت کرد. به جز دو مقیاس اختلال خوردن و سایکوپاتی که ضریب آلفای کرونباخ ضعیفی داشتند (0/57)، ضریب آلفای کرونباخ دیگر مقیاس­ها در دامنه 0/73 تا 0/94 بود. پایایی بازآزمایی اکثر مقیاس­ها  در دامنه 0/54 تا 0/81 قرار داشت. اما مقیاس­های سایکوپاتی، اختلال خوردن و اختلال عملکرد مرتبط با خوردن پایایی بازآزمایی ضعیفی داشتند (0/48-0/38). ضریب همبستگی میان مقیاس­های پرسش­نامه اصلی با مقیاس­های پرسش­نامه توانایی­ها و مشکلات حاکی از روایی همزمان مناسب ابزار بود (0/05 P<).
نتیجه ­گیری: پرسش­نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری­های اجتماعی نوجوانان برای غربال­گری مشکلات نوجوانان از ویژگی­های روان­سنجی مناسبی برخوردار است. اما سه مقیاس سایکوپاتی (همچون نسخه اصلی)، اختلال خوردن و اختلال عملکرد مرتبط با خوردن از ویژگی­های روان سنجی ضعیفی برخوردارند. 
     

دریافت: 1400/6/24 | پذیرش: 1399/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb